Vem hade för bara ett par veckor sedan kunnat tro att Pokémon Go skulle vara den mest nedladdade appen idag? Och vem hade kunnat tro att det skulle slå Tinder på bara fem timmar, och att sökningarna hos Google på Pokémon Go skulle vara fler än vad antalet porr-relaterade sökningar är?
Att Pokémon Go har blivit en global succé är knappast en överdrift, det har fullständigt vänt upp och ner på en hel generations aktiviteter. Från att många har suttit inne och spelat spel, är dagens ungdom numera ute och rör på sig och jagar små monster i sina telefoner. Efter allt prat de senaste åren om en allt mer stillasittande generation, borde detta naturligtvis vara som en våt dröm för varje hälsominister och forskare, som de senaste åren börjat oroa sig monumentalt över vad våra stillasittande liv gör med oss själva.
Det riktigt häftiga med Pokémon Go är naturligtvis också de ringar det ger på vattnet. För det är inte bara Nintendo och speltillverkaren Niantic som har fått ögonen på sig. Även en gammal produkt har numera blivit hårdvaluta bland unga spelare som inte klarar sig utan elektricitet. Vi talar naturligtvis om Powerbank, ett uppladdningsbart batteri som sedan kan förse din mobiltelefon med extra laddningar. Det har visat sig att spelet kräver att vara igång, och det är minst sagt en riktig batterislukare. Men ingen verkar klaga, istället satsar alla spelare på att köpa på sig just powerbanks för att klara av att spela flera timmar i sträck, samtidigt som de är ute på långa promenader. Se bara på bilden nedan hur trenden kring sökningar på begreppet powerbank har utvecklats under det senaste året.
Från att ha legat stilla under de senaste fem åren så har det fullständigt rusat i topp på bara en vecka. Anledningen är naturligtvis just Pokémon Go. Det har till och med gått så långt att många handlare har slut på Powerbank i sina lager. Det är just dessa trender som kan vara bra att hålla koll på när man driver e-handel. Ju snabbare dessa trender går att fånga upp, desto fler tidiga köpare kan du fånga genom bra annonsering genom exempelvis AdWords eller via sociala kanaler.