Det är inte alltid enkelt att välja en bra marknadsföringsbyrå. Att starta ett samarbete med en strategisk partner är på många sätt en god idé för att kunna utveckla sin verksamhet. Men det kan vara mycket kostsamt att ingå ett samarbete med en byrå som inte håller vad den lovar. Det gäller att vara noga när man väljer sin digitala partner. I detta inlägget kommer vi gå igenom 5 varningstecken som du ska akta dig för när det kommer till att välja en bra byrå.
- De frågar efter inloggningsuppgifter till dina konton
Ett klassiskt fel, eller taktik, är att fråga efter dig och ditt företagslogin till dina olika konton. Detta ger nämligen en byrå 100% tillgång till allting, och det blir svårt att se vem som har ändrat eller gjort ett misstag i historiken när allting kommer ifrån samma konto. Om det skiter sig mellan företaget och en SEO byrå kan detta vara väldigt krångligt att ta sig ut ur. Potentialen att det kan bli en olycklig affär när samarbetet mellan företag fallerar är relativt hög. I värsta fall får man involvera juridiska makter.
Lösning? Bjud in och ge olika nivåer av tillgång till byrån.
- Garanterade resultat
Ingen kan garantera resultat. Speciellt inte när det kommer till sökmotoroptimering. Ett vanligt knep från byråer som använda fula knep är att ge bort gratis analys för att sedan hitta fel som absolut måste fixas direkt.
- Rapporter visar bara positivt, alltid
Månadsrapporter är nånting i princip alla byråer sysslar med. Detta är en rapport som går igenom hur lönsam en tidigare månad har varit och andra viktiga KPI:er. Men alla månader kan inte alltid visa på positiva resultat. Månaden innan kan inte alltid slå tidigare månader. Det är mycket som händer ute på marknaden som gör att resultat går ens väg, och det går inte att säkerställa varje månad.
- De pratar kostnader, och inte strategi
En byrå som vill hjälpa dig nå bättre resultat och framgångar kommer att pitcha dig lösningar. En byrå som inte bryr sig om dig, kommer att prata om kostnader.
- Utdaterade referenser
Klassisk i byråbranschen är att man gör mindre jobb, eller gratisjobb, åt större företag för att sedan kunna sätta upp det stora företag som en referens på webbplats. Detta sker ofta i branschen och ger kunder en felaktig bild av företaget och dess kompetens.