E-handel skapar möjlighet för nya märken

Blue Co

 

Aldrig tidigare har konkurrensen varit så tuff på klädmarknaden. Idag är det inte längre bara fysiska butiker som slåss om kunderna, idag är näthandeln också på oerhört stark frammarsch. Och det är inte så konstigt, som handlare erbjuder internet möjligheter att skära i kostnader som inte en fysisk butik har. Det behövs inte längre än dyr lokal i centrala delar av städerna, utan det går lika bra att allokera garaget till lager.

Samtidigt finns det många som kombinerar dessa båda, exempelvis Blue Co från Kungsbacka som dels driver två fysiska butiker, Lodge Living och Melrose Co, men som idag har utökat sin försäljning online och där säljer stora mängder av såväl världskända varumärken som mindre varumärken som inbitna kvinnor däremot tenderar att ha stor koll på.

Just de mindre märkena har i och med e-handeln fått nya möjligheter till synlighet. Idag behöver de inte längre sikta på att ta plats hos de riktigt stora butikskedjorna, utan det går att med mycket vilja och idogt arbete skapa sig en trogen skara fans och ambassadörer för varumärket. Det är således både enklare och svårare att sälja idag. Det går att få synlighet, men samtidigt är konkurrensen minst sagt mördande för klädbranschen, såväl som för många andra marknader.

När vi besöker Blue Co i Kungsbacka är det full aktivitet med att packa upp leveranser och packa nya ordrar. Verksamheten går bra och det är en stor blandning av varumärken även här, allt från små tillverkare som syr upp och omsätter mindre volymer till stora internationella varumärken som Barbour, samt även det nya svenska undret på modehimlen, Ida Sjöstedt.